Napjaink a hatvanas évek végéről nézve. John Brunner monumentális társadalmi sci-fije egy mondatban nagyjából így írható le, és még csak nem is az a legérdekesebb benne, hogy mennyi mindenre ráérzett a kétezertízes éveket meghatározó trendek közül. A Zanzibár fontos mérföldkő és meglehetősen nehéz "nem-regény", de ha nem hagyod, hogy az eleje elijesszen, ki fog derülni, hogy izgalmasabb sok kortárs sci-finél is.
A hazai sci-fi kiadói szcéna nagy adósságát dolgozta le a Galaktika a Zanzibár kiadásával, szinte érthetetlen, hogy miért nem jelent meg az elmúlt negyvenhét évben (vagy legalább valamikor a rendszerváltás után, ugye...). A Mitágó-erdőhöz hasonlóan ebben az esetben is érvényes a jobb későn, mint soha, ráadásul váratlanul jó munkát is végeztek, itt-ott ugyan volt néhány furán sikerült mondat, de teljesen gördülékenyen sikerült átadni a (fiktív) szlenghasználata és írástechnikai megoldásai miatt nehezen lefordíthatónak tartott szöveget.
John Brunner 2010-es évei túlzsúfoltak, extremizmusokkal telítettek és úgy általában nem tekinthetők olyan időszaknak, amelyben szívesen élne az ember. Ez a karaktereken is meglátszik, a két new yorki, késő húszas-kora harmincas éveikben járó főszereplő minden társadalmi siker és elért pozíció ellenére sem érzi jól magát, mindketten nyugtalanok a jelen és a rájuk váró jövő miatt, és egyikük sem különösebben szimpatikus. Donald Hogan egy diáknak álcázott kém, Norman Niblock House pedig a General Technics technológiai cég egyik igazgatóhelyettese. A GT Beninia (egy fiktív afrikai miniállam) irányításának átvételét tervezi, hogy tesztelhessék a Salmaneszer névre hallgató mesterséges intelligencia által megtervezett, átfogó gazdasági-oktatási-társadalompolitikai programjukat, így Normanra némi terepmunka vár, Donald megbízói pedig (a szintén fiktív) délkelet-ázsiai Yatakang humángenetikai programjáról szeretnének közelebbi információkat.
A Salmaneszert, a General Technics mesterséges intelligenciáját futtató számítógép (illusztráció: Mel Cummings; a karakterdizájnjait is érdemes megnézni) |
Asimov jövőjében már rég pozitronaggyal szerelt robotok szolgálnának minket, másoknál javában kolonizálnánk a Marsot, esetleg a végső atomháború utáni, radioaktív sivatagban bóklásznánk táplálékot és vizet keresve. Brunner ennél jobban visszafogta magát és csak olyan dolgokról írt, mint a túlnépesedés, a vallási extremizmus és a terrorizmus terjedése, a rekreációs drogok egyre szélesebb körű használata, az egyneműek kapcsolatának elfogadása és a feketék magasabb pozíciókhoz jutása a nyugati társadalmakban, interaktív tévéműsorok, kisebb országokéval megegyező gazdasági erejű technológiai cégek (karizmatikus vezetőkkel), egy jó elemzőképességű mesterséges intelligencia kifejlesztése, génmódosított haszonnövények és a születendő gyermekek genetikai szűrése, plasztikai műtétek és személyre szabott gyógyászat, Kína szuperhatalmi ambíciói és keleti-nyugati gazdasági, politikai szembenállás. Valahonnan ismerős, igaz?
Vannak persze bőven olyan témák is, amikkel már nem talált el ennyire pontosan, például a "legszebb" náci időket idéző fajnemesítési program, a "huszadik század" témájú partin felvonultatott divat, a fura szleng, a kupolavárosok és a mikrohullámú sugárfegyverek, de így is az egyik legérdekesebb pillanatfelvétel arra vonatkozóan, hogy a hatvanas évek végéről nézve mi is lehetett volna a világunkból. Sőt, a Zanzibár bizonyos mértékig alakította is a jövőt, igaz, elsősorban irodalmi téren: a nyolcvanas-kilencvenes évek cyberpunkján és társadalmi sci-fijén egyértelműen érezhető a hatása. A rendkívül bátor, talán posztmodernnek is nevezhető narratív eszközök szintén visszaköszönnek későbbi szerzőknél, többek között Kim Stanley Robinson a 2312-ben szintén külön fejezetekben tár az olvasó elé világbemutató, világmagyarázó háttérinformációkat, még ha nem is olyan mennyiségben és intenzitással, mint Brunner.
Ez egyébként nem könnyíti meg az olvasó dolgát, nagyjából a regény feléig nem indul be rendesen a történet, a metaszövegek sokasága komolyan próbára teszi az ember kitartását, ráadásul közülük sok csak később lesz értelmezhető, ezért ajánlott újraolvasni az első fejezeteket. A Zanzibár nem könnyű olvasmány, ám ha egyszer sikerült megbarátkozni vele, Brunner aprólékossága, szinte látnoki elemzései és erős társadalomkritikája garantáltan magával ragad és nem ereszt.
Ez egyébként nem könnyíti meg az olvasó dolgát, nagyjából a regény feléig nem indul be rendesen a történet, a metaszövegek sokasága komolyan próbára teszi az ember kitartását, ráadásul közülük sok csak később lesz értelmezhető, ezért ajánlott újraolvasni az első fejezeteket. A Zanzibár nem könnyű olvasmány, ám ha egyszer sikerült megbarátkozni vele, Brunner aprólékossága, szinte látnoki elemzései és erős társadalomkritikája garantáltan magával ragad és nem ereszt.
Mr. és Mrs. Mindenhol (illusztráció: ROCINATE) |
--
Kiadó: Galaktika (Metropolis Media)
Kiadási év: 2015
Eredeti megjelenés: 1968
Eredeti cím: Stand on Zanzibar
Fordító: F. Nagy Piroska
Borító: Stefan Morrell
ISBN: 978 615 5508 39 4
Oldalszám: 514
Ár: 3990,- (borítóár) / 3192,- (Galaktikabolt)
--
Tetszett a bejegyzés? Oszd meg ismerőseiddel is! :)
0 hozzászólás:
Megjegyzés küldése