Idejét sem tudom már, hogy mikor láttam utoljára moziban egy tisztességes sci-fit. Vagy úgy általában sci-fit. Nos, ezennel jelentem: ez a széria megtört, amikor is beültünk megnézni a District 9 címre hallgató alkotást. A szokásos karton installációk (jelen esetben egy kaput formázó izé a lépcső tetején) mellé a terem ajtajára valaki felnyomott egy "Idegeneknek belépni tilos!" matricát az áthúzott bagó-kamera-fagyi címke fölé, ez a marketingstílus jellemezte egyébként az amerikai (?) reklámkampányt is, elég csak rákeresni a film címére és máris jönnek a "This bus for humans only!" feliratú gépjárművekről készült, és egyéb hasonló fotók. Kár, hogy nálunk csak jóval később mutatták be a filmet és a hasonló akciók is elkerülték országunkat... (A folytatásban nem kizárt, hogy előfordul némi olyan információ, amit a film megnézése előtt nem érdemes elolvasni, ellenkező esetben oda a tökéletes élmény, de azért nagy poénokat nem lövök le.)
A film. Indul: híradó- és interjúrészletszerűségekből összevágott, alkalmanként már túlságosan is összetett ráhangolódással (amikor egyszerre figyel az ember az angol hangra, magyar feliratra, bemondóra/interjúalanyra, a háttér részleteire és lent a hírsávon futó pármondatos rövidhírekre, az azért sok). Folytatódik: szinte észrevétlen átmenettel a naturálisan ábrázolt és kegyetlen akcióba, némi drámai és megható(nak szánt) izével. Végződik: FPS-szerű lövöldözéssel, sablonokkal és több, mint valószínű utalással a folytatásra, aminek a címét is igen egyszerű kitalálni: kizárt, hogy ne District 10 legyen.
Az minden létező ajánlóból kiderül, hogy a helyszín Dél-Afrika, ennél is konkrétabban Johannesburg, ami olyan szempontból nem rossz, hogy végre nem Amerikát találják meg az idegen létformák. Az is kiderül, hogy idegen létformákról van szó, 2,5 méter körüli, humanoid alkatú, de mégis rákszerű lényekről, akiknek a városnyi hajója valamely rejtélyes oknál fogva "megfeneklett" a Földön (Az űrhajó egyébként érdekes dolog, szinte minden szabadtéri jelenetben ott van a filmen és eléggé nyomasztó látvány egy hegyhez hasonló tömeg az égen lógva), a kedves emberiség pedig szállást adott nekik: gyakorlatilag gettóba zárta őket. A szeméttel borított nyomortelep, nem meglepően, olyan, mint amilyeneket Indiában vagy Dél-Amerikában lehet látni, és nem ez az egyetlen áthallás a filmben, gyakorlatilag az egésznek az idegengyűlölet a központi mondanivalója, csak éppen itt fekete és fehér közösen köpködhet a földönkívülire...
Az idegenek szépen integrálva lettek a környezetbe, nem volt semmi olyan érzésem, hogy ezek itt digitálisak vagy bábok vagy akármi, az ilyesmire jellemző zavaró furcsaságok (főleg a mozgásban szokott előjönni) ebben a filmben nem voltak észlelhetőek, A gyűrűk ura látványvilágáért is felelős WETA kitett magáért. Viszont néhány dolog óhatatlanul is feltűnt:
Azt hiszem, közismert, hogy H. G. Wells Világok harca c. regényében a gyilkológép marslakókkal egy sima földi vírus végez, hogy lehet az, hogy itt az idegenek minden probléma nélkül be tudtak illeszkedni a földi környezetbe? Illetve az is érdekes, hogy a leszállóegység fáradságos munkával kivont hajtóanyaga miért idéz elő olyan problémákat főszereplőnkben, amilyeneket -> ha én leöntök benzinnel egy macskát, abból nem lesz ember ugyebár... Az is szokatlan, hogy 1982-be viszik vissza az idegenek érkezését, a fő idő valamikor 2002 utáni, a híradórészletek pedig 2010-esek: vagy egy régebbi történet az alapja, vagy nem tudom, hogy az alapvetően realizmusra törekvő filmben miért hagytak benne egy ilyen dolgot. Nem mondom, a fentiek még megmagyarázhatóak nagyjából egyetlen ötlettel, amit majd esetleg a folytatásban mondanak csak el (genetikai rokonság az idegenek és a földlakók között, vagy valami ilyesmi), ellenben ezek már kevésbé: Ki gondolhatta azt komolyan, hogy kétmillió földönkívüli áttelepítésének az a módja, hogy aláíratunk velük egy angol nyelvű papírt, amikor írni sem tudnak (legalábbis kaparást emlegetnek a filmben), illetve hogyan értik meg egymást az emberek és idegenek, amikor mindketten a saját nyelvükön beszélnek?
És a végére a legbosszantóbb: egy alapvetően (minden hibája ellenére) jó film főszereplőjének megtenni egy ennyire szerencsétlen karaktert, akinek a szókincse ráadásul nagyjából a "fokk"* szócska ismételgetésében merül ki, nyilván olyan megfontolás eredménye, mely szerint közelebb hozza a koncepciót a nézőhöz és még átélhetőbbé teszi a történetet, ezzel viszont alaposan túllőttek a célon: a legnyomorultabb mozilátogató is félistennek fogja magát érezni az első egy óra után. Később már normalizálódik a dolog (a fukkolás marad), amikor Wikus van de Merwe is a történések áldozata lesz, de azonosulni végig lehetetlen vele.
A film weboldala, kreatív megoldással: d-9.com, a Multi-National United weboldala: multinationalunited.com.
*valószínűleg a mindenre használható "fuck" szócska hollandos kiejtése, a felirat készítői persze lényegesen kreatívabbak voltak...
Eredeti cím: District 9
Évjárat: 2009
Ország: USA, Új-Zéland
Rendezte: Neil Bloomkamp
Forgatókönyv: Neil Bloomkamp, Terry Tatchell
Szereplők: Shaito Copley, Jason Cope, Nathalie Boltt, Sylvaine Strike,
Hossz: 112 perc
Korhatár: 18+
A film. Indul: híradó- és interjúrészletszerűségekből összevágott, alkalmanként már túlságosan is összetett ráhangolódással (amikor egyszerre figyel az ember az angol hangra, magyar feliratra, bemondóra/interjúalanyra, a háttér részleteire és lent a hírsávon futó pármondatos rövidhírekre, az azért sok). Folytatódik: szinte észrevétlen átmenettel a naturálisan ábrázolt és kegyetlen akcióba, némi drámai és megható(nak szánt) izével. Végződik: FPS-szerű lövöldözéssel, sablonokkal és több, mint valószínű utalással a folytatásra, aminek a címét is igen egyszerű kitalálni: kizárt, hogy ne District 10 legyen.
Az minden létező ajánlóból kiderül, hogy a helyszín Dél-Afrika, ennél is konkrétabban Johannesburg, ami olyan szempontból nem rossz, hogy végre nem Amerikát találják meg az idegen létformák. Az is kiderül, hogy idegen létformákról van szó, 2,5 méter körüli, humanoid alkatú, de mégis rákszerű lényekről, akiknek a városnyi hajója valamely rejtélyes oknál fogva "megfeneklett" a Földön (Az űrhajó egyébként érdekes dolog, szinte minden szabadtéri jelenetben ott van a filmen és eléggé nyomasztó látvány egy hegyhez hasonló tömeg az égen lógva), a kedves emberiség pedig szállást adott nekik: gyakorlatilag gettóba zárta őket. A szeméttel borított nyomortelep, nem meglepően, olyan, mint amilyeneket Indiában vagy Dél-Amerikában lehet látni, és nem ez az egyetlen áthallás a filmben, gyakorlatilag az egésznek az idegengyűlölet a központi mondanivalója, csak éppen itt fekete és fehér közösen köpködhet a földönkívülire...
Az idegenek szépen integrálva lettek a környezetbe, nem volt semmi olyan érzésem, hogy ezek itt digitálisak vagy bábok vagy akármi, az ilyesmire jellemző zavaró furcsaságok (főleg a mozgásban szokott előjönni) ebben a filmben nem voltak észlelhetőek, A gyűrűk ura látványvilágáért is felelős WETA kitett magáért. Viszont néhány dolog óhatatlanul is feltűnt:
Azt hiszem, közismert, hogy H. G. Wells Világok harca c. regényében a gyilkológép marslakókkal egy sima földi vírus végez, hogy lehet az, hogy itt az idegenek minden probléma nélkül be tudtak illeszkedni a földi környezetbe? Illetve az is érdekes, hogy a leszállóegység fáradságos munkával kivont hajtóanyaga miért idéz elő olyan problémákat főszereplőnkben, amilyeneket -> ha én leöntök benzinnel egy macskát, abból nem lesz ember ugyebár... Az is szokatlan, hogy 1982-be viszik vissza az idegenek érkezését, a fő idő valamikor 2002 utáni, a híradórészletek pedig 2010-esek: vagy egy régebbi történet az alapja, vagy nem tudom, hogy az alapvetően realizmusra törekvő filmben miért hagytak benne egy ilyen dolgot. Nem mondom, a fentiek még megmagyarázhatóak nagyjából egyetlen ötlettel, amit majd esetleg a folytatásban mondanak csak el (genetikai rokonság az idegenek és a földlakók között, vagy valami ilyesmi), ellenben ezek már kevésbé: Ki gondolhatta azt komolyan, hogy kétmillió földönkívüli áttelepítésének az a módja, hogy aláíratunk velük egy angol nyelvű papírt, amikor írni sem tudnak (legalábbis kaparást emlegetnek a filmben), illetve hogyan értik meg egymást az emberek és idegenek, amikor mindketten a saját nyelvükön beszélnek?
És a végére a legbosszantóbb: egy alapvetően (minden hibája ellenére) jó film főszereplőjének megtenni egy ennyire szerencsétlen karaktert, akinek a szókincse ráadásul nagyjából a "fokk"* szócska ismételgetésében merül ki, nyilván olyan megfontolás eredménye, mely szerint közelebb hozza a koncepciót a nézőhöz és még átélhetőbbé teszi a történetet, ezzel viszont alaposan túllőttek a célon: a legnyomorultabb mozilátogató is félistennek fogja magát érezni az első egy óra után. Később már normalizálódik a dolog (a fukkolás marad), amikor Wikus van de Merwe is a történések áldozata lesz, de azonosulni végig lehetetlen vele.
A film weboldala, kreatív megoldással: d-9.com, a Multi-National United weboldala: multinationalunited.com.
*valószínűleg a mindenre használható "fuck" szócska hollandos kiejtése, a felirat készítői persze lényegesen kreatívabbak voltak...
Eredeti cím: District 9
Évjárat: 2009
Ország: USA, Új-Zéland
Rendezte: Neil Bloomkamp
Forgatókönyv: Neil Bloomkamp, Terry Tatchell
Szereplők: Shaito Copley, Jason Cope, Nathalie Boltt, Sylvaine Strike,
Hossz: 112 perc
Korhatár: 18+
Nekem is feltűntek ellentmondások (főleg a nyelvhasználat), de engem teljesen elsöpört a film és végig rágtam a körmöm, hogy kijussanak kedvenc szereplőim. Arról nem is beszélve, milyen lesújtó a rendező véleménye az emberekről, sokat mond a film a szociális kapcsolatokról és a kisebbségekkel kapcsolatos viselkedésről is. Nyilván ez vágta ki a biztosítékot többeknél Nigériában. Végül is, a posztodból ítélve, neked nem tetszett ez a film?
VálaszTörlésNekem amúgy nagyon tetszett a film.
VálaszTörlésFölösleges ellentmondásokat keresni, valamint irrealitásokat az idegenek viselkedésében. Azok egyszerű szimbólumok, amelyek minket, embereket jelképeznek. A tudományos hűség teljes mértékben alá lett vetve a társadalomkritikának.
VálaszTörlésÖrülök, hogy visszatértél és egy ilyen jó poszttal.
Csak annyi, hogy a helyszín nem Fokváros (Cape Town), hanem Johannesburg.
VálaszTörlésAmúgy stimt :-)
@Dana: Tetszett a film, persze erre igazán csak az első mondat utal :)
VálaszTörlés@Norbert: Igaz, de azért mégis úgy lett volna tökéletes a film, persze így meg lehet csinálni még jobbat...
@acélpatkány: Igazad van, javítom :)
"Fokk"város. Hehehe.
VálaszTörlésEmber és prawn 20 év után simán megértheti egymás nyelvét; gondolom a hangképző szerveik viszont annak reprodukálására nem alkalmasak. Ez lehet a magyarázat. Ez ugyanaz, mint pl. hogy Luke Skywalker is megtanulta 3 év alatt értelmezni Artu jelzéseit, de visszacsipogni már nem tudott neki. (És dettó ugyanez a helyzet Csubakkával és Han Solóval is.)
A Csillagkapuban meg minden bolygón angolul beszélnek. Leszámítva a mozifilmet és a pilotot. :)
VálaszTörlés@Chelloveck: Fokkváros... hogy ezt miért nem én találtam ki... :D De egyébként van valami abban, amit mondasz...
VálaszTörlés(Bónusz: http://twitpic.com/izomi :) )
@Norbert: Globali...galaxizáció :)